Hur fungerar streaming och trådlösa uppkopplingen i Teslas bilar? Det är frågan som vi tänkte besvara i detta inlägg.
Tesla erbjuder idag Standard eller Premium connectivity på sina bilar. Premium var standard fram till 2018 men är nu en månadskostnad.
En Tesla bil är beroende av att kunna prata med sin omgivning och ännu hellre hämta data från sin omgivning.
Initialt så installerades det ett CIM-kort alt. e-SIM på den första versionen 2012. Lokalt så kunde bilen koppla upp sig på WiFi och så fort man kör iväg så kopplade bilen om till 2G/3G.
Juni 2015 så bytte man teknik och införde 4G i alla bilar. Vår Vitnos från 2014 hade 2G/3G och jag frågade Teslas tekniker om det var lönt att byta till 4G? Svaret var att det inte gjorde någon skillnad vilket jag också har läst mig till på andra forum. Det är inte bredbandet utan MCU0 och MCU1 som har varit hastighetsbegränsande.
Vi valde att byta till MCU2 på Vitnos. Detta gav högre fart på skärmen och snabbare respons vid val på skärmen. Men det gav oss också ett byte till 4G eller LTE
LTE står för Long Term Evolution och är en standard för mobilt bredband via 4G, den just nu snabbaste standarden för routrar, smartphones och andra mobila enheter. LTE är ett registrerat varumärke som ägs av ETSI (European Telecommunications Standards Institute). 4G LTE kan nå upp till 100 Mbit/s.
När vi körde MCU0 och 3G så var det svårt att nyttja Spotify istället fick vi nyttja radio. Skärmen och ljudet laggade och det blev aldrig bra. Idag med nya MCU2 och LTE så finns inte radio kvar utan vi måste köra Spotify eller Tuneln. Men det fungerar väldigt bra här nere i skåne.
Oavsett premiumanslutning har alla Teslas standardanslutning. Detta gör det möjligt för bilarna att få begränsade programuppdateringar över luften (även om det allmänna rådet är att ansluta till ditt hem wifi för de snabbaste uppdateringarna). Navigeringsfunktionen är densamma som med premiumanslutning förutom bristen på både satellitbilder och trafikvisualiseringar.
Funktioner som Bluetooth-anslutning till din telefon, Radio (inte internetradio) och MP3-musik är också tillgängliga eftersom dessa inte är relaterade till anslutning. Du har också fjärrappanslutning till bilen. Förutom navigeringsvisualiseringarna gäller den huvudsakliga funktionaliteten som går förlorad medietjänster som streaming och Caraoke.
Om du väljer premiumanslutning får du satellitbilder på kartan, live trafikvisualisering och medietjänster som Spotify beroende på region och strömmande radio via tjänster som TuneIn.
För bilar som har nödvändig hårdvara (dvs M3 och MS och MX med MCU2) finns tjänster som Caraoke tillgängliga.
I huvudsak är alla tjänster som inte är obligatoriska för bilens kärnkörningsfunktioner endast tillgängliga via luften om bilen är ansluten till WiFi.
Priset för Premium connectivity-paketet är 100 kr / månad.
- Alla MS- och MX-bilar som beställs den 30 juni 2018 eller tidigare får gratis premiumanslutning. Efter detta datum är det en prenumerationstjänst.
- M3-bilar med premiuminredning (vanligtvis LR- och Performance-modeller) som beställs den 30 juni 2018 eller tidigare får gratis premiumanslutning. Efter detta datum är det en prenumerationstjänst.
- M3-bilar med delvis premiuminredning kräver prenumerationstjänsten.
- Alla MY kräver prenumerationstjänsten.
- Alla MS, MX och M3-återförsäljare som används efter den 9 januari 2020, inklusive de som tidigare hade gratis anslutning flyttar till en prenumerationstjänst. Det förväntas att detta endast är bilar som säljs av Tesla, inklusive bilar som säljs av Tesla i handeln och visas hos återförsäljare.
- Alla nya bilar har en gratis provperiod på antingen 1 eller 12 månader beroende på modell.
Bilen bör vara uppkopplad till WiFi då det är dax att installera en programuppdatering. Det är ofta så stort paket så det blir en onödig ansträngning på LTE. Det känns nu också så som att Tesla kräver WiFi initialt för uppdateringar. Vet inte vad som händer då man aldrig är uppkopplad på WiFi och bara har LTE?
Mobiluppkopplingen används också för Teslas App där man kan styra och ställa in samt lyssna av bilens position och inställningar. Som många nya dyrare bilmodeller så har detta blivit en ny standard för fordon.
Nästa stora fråga är om 5G som ger en höghastighetskommunikationsmöjlighet kommer bli det första bästa tekniken för framtida elbilar? Bredband rakt in med streaming av video och massor av data. JA, längst våra stora vägar och stillastående på laddning med för landsbygden tror jag det kommer ta lång tid.