I en tidigare artikel så påtalade jag Teslas planer för framtiden att alla elbilar skall kunna ladda på den infrastruktur och de superchargers som finns. See artikel om hur man registrerar sig!
I Sverige ingår nu i första steget 542 Superchargers fördelade på 42 stationer från norr till söder. För att ladda sin elbil eller hybrid vid en Supercharger utan att äga en Tesla använder man Teslas app.
Hämta hem Teslas app på App store eller Googles motsvarighet.
Genom att bli medlem i och abonnera på laddning för 129 kronor per månad så kan du ladda för samma pris som alla Teslabilar gör. Lika billigt och lika dyrt då priset varierar beroende på belastning och tid på dygnet. Om du inte vill abonnera så går det också bra att fylla ditt batteri hos Tesla men då för ett högre pris liksom man får betala på Ionity utan abonnemang! 8.80 kr/kWh alternativt 7.30 kWh hos Tesla just nu. Vilket kan variera framöver och beroende på tidpunkt…
Anledningen till att Tesla nu öppnar upp laddning för alla bilar är förstås att de vill tjäna mer pengar. Det möjliggör en snabbare expansion då laddenheterna kan bli lönande direkt.

Notera på kartan (Se Teslas egen karta här) att de flitigaste använda laddstationerna inte finns med nu i starten. Tex i Skåne så kan du inte ladda på Löddeköpinge utan får passera Hallandsåsen för att ladda i Mellbystrand.

Röda laddplatser på kartan ovan, fungerar idag och de som har en blixt på sig är stationer som bara är tillgängliga för Teslabilar och de som har en parantes runt blixten är stationer där alla elbilar kan ladda. De cirklar som är gråa med blixt är laddstationer som är planerade och de flesta av dessa skall vara klara under 2022.
Notera att Tesla har 2 typer av laddkablar (Typ 2 och CCS) på sina laddstationer. Det är bara CCS laddkabel som fungerar för alla elbilar. Vilket innebär att du kan behöva en översättare till din bil. Alternativt så går det inte ladda supercharger >= 250 kW. Som är Teslas övre gräns idag. Typ 2 används idag bara av äldre Modell S och X. Nyare Teslabilar är konverterade eller har bara CCS i Europa.
Lycka till alla elbilskompisar!