Redan för några år sedan började Tesla prata om batteripack som skall klara att driva bilen 1000 kilometer. Idag har vi bilar som klarar 600-700 km maximalt. En utveckling som skulle kunna ge de fossila bilarna en sista spark i baken och som skulle kunna göra fossila bilarna onödiga.
Men det finns mycket som händer runt om som kan ge helt nya möjligheter.

Polestar har gått samman med det Israeliska bolaget StoreBot. Vilka tillsammans kan skapa underverk. Med motsvarande 1000 km på 5 minuter. Med start 2024.
Polestar ansluter sig till globala investerare och partners som Daimler, VinFast, Ola Electric och Samsung.
Volkswagen-koncernen har tillkännagett tre separata, men samtidiga partnerskap med företag som specialiserat sig på batteriutveckling. Dessa avtal inkluderar materialteknikgruppen Umicore, batterispecialisterna 24M Technologies och litiumproducenten Vulcan Energy Resources Ltd. Volkswagen ser ut att utnyttja dessa nya partnerskap för att vidareutveckla sina egna EV-battericeller.
Teslas avancerade batteriforskningsgrupp i Kanada i samarbete med Dalhousie University har släppt en ny rapport om ett nytt nickelbaserat batteri som kan hålla i 100 år samtidigt som det är bättre jämfört med LFP-celler på laddning och energitäthet. Kräver en jämn temperatur på 25 graderC.

QuantumScape är ett batteriteknikföretag som grundades 2010 med målet att utveckla skalbara, effektiva solid state-batterier.
I december 2020 meddelade batteriutvecklaren att den hade nått ett ”stort genombrott” i sin teknik genom att använda en keramisk separator, vilket ledde till framgångsrik testning av enskikts prototypceller. Efter att ha fördubblat storleken på sin ursprungliga pilottillverkningslinje avslöjade Quantumscape att den också hade utvecklat en 10-lagers cell.
I februari delade QuantumScape en annan bransch först med en enskiktscell som slutförde 400 på varandra följande 15-minuters snabbladdningscykler och fyllde på från 10% till 80% kapacitet samtidigt som den behöll över 80% av sin ursprungliga energi.
Vi vet att en av dessa biltillverkare är Porsche, som ägs av Volkswagen Group, en tidig finansiär av QuantumScape.

Group14 Technologies, en tillverkare av kisel-kolteknik för litium-kiselbatterier, meddelade att de har samlat in 400 miljoner dollar i en serie C-finansieringsrunda som leds av Porsche AG. Group14:s teknik kan bidra till att leverera celler med bättre prestanda jämfört med traditionella litiumjonbatterier och kommer att använda medlen för att börja bygga en andra tillverkningsanläggning på amerikansk mark för att påskynda tekniken till Porsche.
Group14 Technologies grundades 2015 i delstaten Washington som en spinoff från enerG2 med säte i Seattle. Sedan dess har företaget sett genombrott inom batterimaterial, särskilt kisel-kol, som kan leverera högre nivåer av energitäthet till litiumjondrivna fordon. 50% mer jämfört med traditionella litiumjonbatterier, enligt Group14.
Sammantaget så kommer det att komma batterier som är mycket stora, laddar snabbt och utan vätska som solida state-batterier. Frågan är dock i vilken takt som utvecklingen kommer och vem som kommer först. Skalning är alltid det värsta för små företag som nya. Dock finns stora företag bakom så de kan få hjälp att snabbt utveckla teknikerna och produktionerna.