Lämnade in Sotnos tillsammans med Tessie på service.

Efter lång väntan. Öppnade min service i början av mars och fick tid 14:e maj för mina problem. Det visade sig vilket jag inte fått någon information om att Tesla i Malmö stängt service under februari, mars och april.

De bokade bara ärenden som krävde omedelbar service pga av viktiga fel såsom, fungerar ej!

Därför fick jag tejpa ihop höger framruta under 2 månader och invänta denna service vilket skulle klaras ut under 4 timmar. Men efter min Uber-tur hem så blev det att släpa sig tillbaka till verkstaden för att få låna en Tesla modell S 75 som jag nu lånar i några dagar. Skall på utflykt under helgen med svärmor så det gäller att man kör både lugnt och försiktigt nere i Höllviken.

Vi får se vad notan slutar på då jag godkänt en service på 18 000 kr.

Det fanns många bilar på plats utanför Malmöverkstaden:

En notering som jag gjorde var att de 2 bilarna som fanns inne i bilhallen kom från Kina (Modell 3) och Berlin (Modell Y):

Lite spännande att de nu fått en utställningsbil från fabriken i Berlin. Kul!

Vill du veta hur man tolkar VIN-nummer så fungerar det såhär:

Rad 11 kan kodas enligt denna lista:

  • 1 = Menlo Park, CA
  • 3 = Hethel, UK
  • P = Palo Alto, CA
  • A = Austin, Texas
  • B = Berlin, Germany
  • C = Shanghai, China
  • F = Fremont, California
  • N = Nevada
  • S = Sparks

Fortsätter man med rad 8 så hittar man vilka motorer som finns:

  • Digit 8: Motor/Drive Unit
  • 5 = P2 Dual Motor (Designated for Model S & Model X)
  • 6 = P2 Tri Motor (Designated for Model S & Model X)
  • A = Single Motor – Standard / Performance (Designated for Model 3)
  • B = Dual Motor – Standard (Designated for Model 3)
  • C = Dual Motor – Performance (Designated for Model 3)
  • D = Single Motor – Standard / Performance (Designated for Model Y)
  • E = Dual Motor – Standard (Designated for Model Y)
  • F = Dual Motor – Performance (Designated for Model Y)

Lånebilen Lukas hade VIN 5YJSA7E14GF152469

Vilket motsvarar (Se decoder https://teslatap.com/vin-decoder/)

5YJ = Standard start sträng för Teslas modeller. (5YJ, 7SA, LRW, SFZ eller XP7)

S = Modell S

A = 5 Door Hatchback LHD (Left-Hand Drive)

7 = Restraint system Type 2 manual seatbelts (Front, Rear*3) with Front Airbags, Side Inflatable Restraints & Active Hood

E = Elektrisk bil

1 = Single Motor – Three Phase A/C Induction

4 = kontrollnummer (ingen annan logik)

G = 2016

F = Fremont, California, USA

1 = #100 000 nummer (alt. bokstäver)

52469 = Bilnummer i ordningen.

Ser fram emot att köra runt med Lukas några dagar och att Sotnos mår bra efter en service!

Lämna en kommentar