Vad tycker du om den nya Y? Beskrivs som lite ”bullig” men jag vet inte. Jag tycker nog att den är både snygg och praktisk. Lite sikt bakåt men förövrigt hög så man kan kliva in i bilen istället för att sätta sig i bilen.

Praktiska detaljer om modell Y Long Range:
- 4-hjulsdrift
- 75 kWh:s batteri (Stort batteri, se nedan)
- WLTP-körcykel 54 mil
- 0-100 km/h på 5.0 sekunder
- Max fart 217 km/h
- Vikt 2.003 ton
- Lastutrymme 2 158 liter
- 15-tums liggande pekskärm
- Premiuminteriör
- Elektroniskt justerbara framsäten
- Uppvärmda fram- och baksäten
- Andra sätesrad som fälls ihop platt
- Premiumljudsystem – 14 högtalare, 1 subbas, 2 förstärkare och uppslukande ljud
- LED-dimljus
- Tonat glastak med skydd mot ultraviolett och infrarött ljus
- Elektroniskt vikbara, uppvärmda sidospeglar
- Musik och media via Bluetooth®
- Anpassningsbara förarprofiler
- HEPA-filtreringssystem
- Mittkonsol med förvaring, 4 USB-uttag och dockning för två smarttelefoner
Pris och totalkostnad
Betalar du privat så blir priset på tesla.com – 729 080 kr
Med privat avbetalning – 6262 kr/månad
145 816 kr (20%) i handpenning, 1,95% årlig ränta, 36 månader, 10 000 km/år
Alla belopp inklusive moms.
Finansiell leasing för företag – 5001 kr/månad
116 653 kr (20%) i handpenning, 1,95% ränta, 309 130 kr (53%) i restvärde, 36 månader, 10 000 km/år, Alla belopp är ex. moms
Upplevelse och jämförelse
De flesta av de delar som man kan tycka saknas på modell 3 har Tesla ändrats för modell Y. Tystare invändigt, packar bättre, rymligare och skönare. Det som brister är 10% dyrare, några mil kortare på batteriet (idag, då 4680 inte släppts) och lite sämre acceleration. Enligt tidig info så är 70% av bilarna lika. Samma batteri, motorer, stolar, skärmar och datasystem.
Sammanfattning
Modell Y är en Teslabil som har den senaste tekniken och rymlig med de rätta valen.
Dock är priset för högt och om staten bestämmer att man får 0 kr istället för 70 000 kr om man överstiger 700 000 kr så behöver Tesla sänka priset med 5% så man kommer under den summan. Fram till årsskiftet får man 70 000 kr som bonus för elbil enligt det gamla mönstret.
Kommentar från TT publiserad i sydsvenskan 2021-10-16 i artikel ”Höjt besinpris lyft för elbilarna”
”Billigare eller bättre? Det beror på vad köparen vill ha.
- Dyra elbilar med stora batterier är helt onödiga för många. Det är ett rent slöseri med att köra runt hemma i sin stad med tunga, kraftfulla batterier som man knappt använder, säger Karl Hillman.
- – Det vore väl rimligare att äga en liten elbil med ett lätt batteri som man kan köra korta sträcker med till vardags. Och sedan hyra dyra elbilar för de längre resor som man bara gör ibland. Eller så kan man ta bussen eller tåget, förstås. Vilket oftast är bäst för planeten.”
Min åsikt om detta är att det finns en sådan tryckhet och lättnad i att ha ett bra stort batteri att det överväger. Ångest som kan uppkomma då du inte toppladdat ditt lilla batteripak och som innebär att du får svårt att ta dig dit du önskat slipper man. Naturligtvis kan man prata sig varmt både åt litet och stort batteri. Tyvärr leder priset ofta till att man måste välja litet. Och det är inte fel om man har den typen av resor som så passar. Har du svårt för att ladda hemma så kanske stort batteri kan hjälpa dig att få en lugnare vardag.

En biljämförelse från jobbet:
2-sitsig Jaguar F-type i liknande gråa färg. Men en bil som ger mer ljud ifrån sig med en 6 eller 8 cylindrig motor. Begagnad kostar den som en ny Tesla modell Y. Men det är en fullständig motpol till en tyst elbil. Erik har investerat och lämnat sitt favoritmärke BMW. Fantastiskt rolig bil. Den finaste sportbilen jag kört.
Det börjar bli lite sportbilar på avdelningen. Jaguar, Lotus, Maserati, 2 Porsche och min Tesla (lite sportig). Lite elbilar har också dykt upp förutom min Tesla så finns VW ID.3 och snart MG ZS samt Hyundai Ioniq 5. Undra vad som kommer härnäst.
