Placering och positionering av din elbil för laddning på Tesla supercharger

Jag satt och funderade på hur alla elbilar skulle kunna ladda på Teslas 2 olika supercharger-stationer. När man laddar på den ”gamla” version 2 stationerna så delar 2 parkeringsrutor på 150kW. Har en bil behov av mycket effekt så kan den bilen få prio och mer laddning och då kommer den bil som stått länge gradvis minska och få betydligt mindre. Det kan bli en fördelning 20 / 80 % om man har otur med sin granne.

Detta är kurs 1 för alla Teslaägare att aldrig placera sin bil så man tar laddenergi från sin kompis om det inte är nödvändigt då alla dubbla stationer är upptagna med minst en bil.

För nya laddplatser med bara CCS2 laddstationer så är detta inte ett problem då platserna har 250 kW per stolpe. Inte riktigt sant dock då hela laddplatsen har en begränsning på ett antal MW. Då kan stationerna begränsa det totala energiuttaget. Detta är nog ett problem som inte uppkommer så ofta ännu. Men vi vet inte hur törstiga framtida elbilar blir.

Jag planerade göra en karta på alla positioner som de olika elbilarna har. Men det behöver jag inte då Håkan Öqvist och ”Tesla Owners South Sweden” har gjort just det:

Läs om ladd-teknik för ALLA elbilar idag

Ett mycket bra jobb som ger lite klarhet i hur man skall försöka ladda sin bil hos Tesla.

Kontentan är att det är svårt och nästan omöjligt att göra det på ”rätt” sätt utan att skapa irritation för andra laddkompisar.

Passa på då det inte är trångt. Då är det OK att ta 2 platser…

Lämna en kommentar